Naar de sauna tijdens je zwangerschap?

Een dagje sauna en wellness is een heerlijke manier om even wat tijd voor jezelf te nemen en lekker te ontspannen. Maar kan je ook naar de sauna als je in verwachting bent? Wanneer je al regelmatig naar de sauna ging voordat je zwanger werd, kan je hier gerust mee doorgaan. Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten. Wil je voor het eerst naar de sauna gaan, dan kan je hier beter mee wachten tot na je zwangerschap. Het is dan voor je lichaam teveel tegelijk om aan te wennen.

De eerste 14 weken

Artsen adviseren om de eerste 14 weken van je zwangerschap nog niet naar de sauna te gaan. In deze periode is je ongeboren kindje en je eigen lichaam nog te gevoelig. In de sauna stijgt je lichaamstemperatuur en deze oververhitting van je buik is niet goed voor de ontwikkeling van je kindje. Dit geldt overigens ook voor een (te) warm bad en de zonnebank.

Vanaf 15 weken

Na de eerste 14 weken kan je weer naar de sauna gaan als je dat gewend bent, maar natuurlijk alleen als je gezond bent. Heb je last van een verhoogde bloeddruk of andere zwangerschapscomplicaties, dan is het verstandiger om de sauna te mijden. Er zijn een aantal dingen die je beter wel of juist niet kan doen als je tijdens je zwangerschap naar de sauna wil.

Wel doen

  • Blijf maximaal tien minuten in een saunacabine op een laag niveau. Op deze manier stijgt je lichaamstemperatuur niet meer dan een graad en is het veilig voor je baby.
  • Vertel bij je sauna of wellnessresort altijd dat je zwanger bent en hoe lang. Zeker als je een behandeling wilt ondergaan is het belangrijk dat ze hier rekening mee kunnen houden. Bepaalde lichaamspakkingen zijn bijvoorbeeld af te raden tijdens de zwangerschap. Maar er zijn veel sauna's en kuuroorden die juist speciale zwangerschapsbehandelingen en arrangementen aanbieden. Je kan natuurlijk ook lekker genieten van een zwangerschapsmassage.
  • Luister naar je lichaam. Je weet zelf het beste wat goed voelt en wat niet. Wordt je duizelig of kortademig of voel je je niet lekker? Stop dan meteen en zorg dat je lichaam langzaam weer op een normale temperatuur komt

Niet doen

  • Alleen in de saunacabine gaan. Als je je onverhoopt toch niet goed voelt of overvallen wordt door duizeligheid is het prettiger als er iemand bij je is om te helpen.
  • Het gebruik van een infraroodsauna wordt absoluut afgeraden als je in verwachting bent. Door de stralingswarmte wordt je buik te snel te warm.
  • Spring niet vanuit de sauna in een ijskoud dompelbad. De overgang tussen warm en koud is dan te groot. Beter is het om rustig af te koelen, bijvoorbeeld met een waterslang of een wandeling in de tuin.
  • Vermijd de bubbelbaden en kruidenbaden, zeker in de laatste vier tot zes weken van de zwangerschap. Je kan dan al een beetje ontsluiting hebben zonder dat je het doorhebt en daardoor heb een iets grotere kans op infectie. Je kunt wel gewoon zwemmen. Voordelen Als je dus al gewend bent aan de sauna en je houdt rekening met deze aandachtspunten kan je tijdens je zwangerschap gewoon naar de sauna blijven gaan. Het heeft zelfs voordelen. Je houdt bijvoorbeeld minder vocht vast en de warmte helpt goed tegen lage rugpijn en andere pijnlijke spieren. Daarnaast kan je je bij veel sauna's en wellness resorts lekker laten verwennen met een heerlijke zwangerschapsmassage of speciaal zwangerschapsarrangement.